Wednesday, August 30, 2017

මේ, රංචි...

 'රංචි' කියන්නෙ මේ අහළ පහළ ගෙදරක ආදරය ට ඇති කරන, සැපට හැදෙන බැළලියක්.  
මහා ආඩම්බරකාරී, පිට කාටවත් එහෙම වැඩිය ළඟ ට එන්න දෙන්නෙ නැහැ, අත පත ගානවට වැඩිය කැමති ත් නැහැ. අපේ වත්තෙ තියෙන වදුළ නිසා ද මන්දා එයා නිතර නිතර මෙහෙ ඇවිත් ඔහේ කාලය ගත කරනවා, ඔය තැන් තැන් වල ඉඳගෙන, වැතිරිලා, අවට සිරි නරඹමින් ඉන්න තමයි එයා කැමති.
අපි ඉතිං ඒ වුණාට දැන් ටිකක් යාළුයි.
මේ බැළලි ටිකක් අමුතුයි. හැඟීම් ප්‍රකාශනය වෙනස්. තේරුමක් නැතුව බය වෙලා වගෙ ඉන්නවා. වෙලාවකට ලොකු වැඩකට යනවා වගෙ අපේ ගේ මැද්දෙන් බරට අඩිය තියල එහා මෙහා යනවා, හිටපු ගමන් තරප්පුව ගිගේ උඩට ගිහිං ආපිට එනවා. ගහ කොළ දිහා බලාගෙන කල්පනා කර කර වගෙ ඉන්නවා. එක දවසක්, ඌ ගේ ළඟම තියෙන උස කරපිංචා ගහ යට තියෙන ගබඩා පෙට්ටිය උඩ ඉඳගෙන ඉන්නකොට, මම උඩ බැල්කනියෙන් අර කරපිංචා ගහට වතුර ටික ටික වැක්කෙරුවා. රංචි හොඳටම බය වෙලා වතුර වැටෙන ගහ පාමුළ බලාගෙන හිටියා. ඌ නිකමටවත් වතුර එන උඩ බැලුවෙ නැහැ. ඇයි එහෙම වෙන්නෙ?
ඔබ හිතයි මේ මොන කතා ද, බළල්ලු ඔහොම තමයි කියල. මම එහෙම හිතන්නෙ නැතුව පොඩි පොඩි වැඩ කරලා රංචි ගෙ බළල් ගතිගුණ නිරීක්ෂණය කෙරුවා. ඇත්තටම ඌ සාමාන්‍ය තත්වයන් තේරුම් ගන්නෙ අමුතු විදිහට. 
දන්නවා ද? දවසක් ඌ ඉන්න හරියට පුංචි කුරුළු පැටවෙක් වැටිලා, වැඩි හිටි කුරුල්ලො කීප දෙනෙක් බෙරිහන් දෙමින් ඒ අවට කැරකෙන කොට තමයි මම දැක්කෙ. රංචි පිස්සියෙක් වගෙ පැනලා, වැටිච්ච කුරුළු පැටියා කටින් අල්ලාගෙන ගේ අනිත් පැත්තට දිව්වා. මම ත් පස්සෙන් දිව්වා. ඌ කුරුළු පැටියා බිම දාලා පැත්තකට වෙලා බලාගෙන ඉන්නවා, දඩයමක හැඟීමක්වත් ඒ බළල් මුහුණෙ තිබුණේ නැහැ, කොහොම හරි ඒ කුරුළු පැටියා ට ජීවිතය ලැබුණා, දවසක් දෙකක් ගහක් උඩ පරිස්සමට තියලා දරුවා ව අම්මලා ට බාර දෙන්න පුළුවන් වුණා, ඒ වෙන කතාවක්. 
තව දවසක් මම දැක්කා, කොහෙන්ද ගුලක් හාරගෙන මේ ගෙවත්තට පැන ගත්ත මීයො කණ්ඩායමක් එක්ක හරි හරියට වාඩි වෙලා රංචි ත් උන් දිහා කුතුහලයෙන් බලා ඉන්නවා.
හරි! ඒ ඔක්කොම පැත්තක තියමු! මම ඌට, බළල්ලු කන්න කැමතියි කියල සාමාන්‍යයෙන් අපි දන්න එක එක දේවල් දීලා බැලුවා. කිරි, බිස්කට්, පොල්...ම්හු! බලන්නෙවත් නැහැ. හාල් මැස්සෙක් ළඟට කරනකොට පැනල දුවන බළලෙක් ගැන ඔබ දන්නවා ද? රංචි අන්න ඒ ජාතියෙ.
මම නිකමට ඉන්න ගමන් හොයල බැලුවා රංචිගෙ ගෙදර ජීවිතේ. මාර වැඩේ කියන්නෙ, පුංචි ම කාලයෙ ඉඳලා එයා ට දීලා තියෙන්නෙ කෘතීම බළල් කෑම ලු! 
ඒ කියන්නෙ, මේ කෘතීම බළල් කෑම නිසා රංචි ට සාමාන්‍ය බළල් ජීවිතය අහිමි වෙලාවත්ද ? ඒක එහෙම ගත්තොත්, ස්වභාවික ආහාර රටාවෙන් ඈත් වෙලා, වස විස සහිත ආහාර, කෘතීම ආහාර සහ විශේෂයෙන් ම ජාන වෙනස් කරපු ආහාර පාන වලට හුරු කරවන ළමා පරපුර ට ත් රංචිගෙ ප්‍රශ්නය ම එන එක වළක්වන්න බැරි වෙයි! 
එතකොට ළමයා ට ළමයා අහිමි වෙයි, වෙන එකෙක් හැදෙයි. එහෙම නං මේ දැන් මිනිස්සු නොවන මිනිස්සු හැදෙමින් තියෙන්නෙ මෙහෙමවත් ද? 
මාර ම ප්‍රශ්නයක් නෙ මේ රංචි ත් මගෙ ඔළුවට ගෙනත් දැම්මෙ!
'රංචී...!
ඉස්සරහ දොර අද්දර විහිදී පැතිරෙන ඇට්ටේරියා ගහේ හෙවන යට දිගා වෙලා ඉන්න රංචි ට මම ආදරයෙන් කතා කෙරුවා. ම්හු! බර කල්පනාවක...
CHAPA
August 30, 2017 

No comments:

Post a Comment