Thursday, December 27, 2018

රාවණා අසපුව ගැන...

Thushara Jayasooriya is with Chapa Chapabandara.
මේ රට දන්නා සරල ඉතිහාසය වසර 2550ක ආසන්න කාලසීමාවක්..නොදන්න ඉතිහාසෙ ඉට වැඩි ඇති...හැතැම්මට අඟලෙ බැස්ම තියපු යෝධ ඇල,කලාවැව දෙස බලාසිටින අවුකන,ලොව විශාලතම ස්ථූපය ජේතවනය, ලොව අටවන පුදුමයවූ සීගිරිය ගොඩනැගූ රටේ එකී ඉංජිනේරු තාක්ශනයන්ට සාපේක්ශව සමාන්තරව දියුනු වෛද්ය ශාස්ත්රයක් අනිවාර්යයෙන් තියෙන්නට ඇති..ඒ මාගේ තර්කයයි....ඒවට සාක්ශි වූ පුරාවිද්යා නටබුන්, පුස්ථකයන් ඇතිබව අසා ඇත..
නමුත් එකී දියුනු තාක්ශනික ශිල්ප මෙන්ම වෛද්ය ප්රතිකාර ශිල්පද අද නැත.අද සියලු ඉදිකිරීම් කරනුයේ බටහිර තාක්ශනය සහ එකී මූලධර්ම මත පදනම්වය...මාදුරු ඔය රෙපෙයාර්කල විදේශිකයින්ට එහි අලුත් සොරොව්වට ස්තානය ලකුනුකර හෑරීමේදී පරන සොරොව්ව මතුවීම එක් උදාහරනයකි.
විවිධ ආක්රමන නිසාත්, රාජාන්ඩුවල තිබූ කුළ බෙදීම් නිසාත්,මිනිසුන් තුල තිබූ අති ආත්මාර්ථකාමී හැඟීම් නිසාත් පරපුරෙන් පරපුරට යාවත්කාලීනවන වෙද ,තාක්ශන, සටන් ශිල්ප වෙනුවට පරපුරෙන් පරපුරට ගුරුමුශ්ඨිය තබන් පොලවට පස් වූ ක්ශය වෙමින් යන දැනුමක් සහිත වූවන්ගේ පරම්පරාවක අගිස්සක අප රැඳී සිටිමු.
උදාහරන ලෙස වෙදමහතා සිය ශිල්පය ඊළඟ පරපුරට දීම ඔහුට දුවෙක් හෝ පුතෙක් සිටීම මත,දරුවන් සිටීම නොසිටීම මත තීරනය විය.එනම් වෙදමහතා ගුරුමුශ්ඨිය තබාගෙන මියදුනායැයි සිතමු.ඊළඟ පරපුරේ වෙදමහතා ඔහුගේ ආවතේවකරුය..ඔහු දන්නේ කැලෙන් ගෙනා කොළ ටික සහ ඒවා සැකසූ ඇතැම් විධි පමනි.ඊළඟ පරපුරට යද්දි ඕකෙනුත් සැලකියයුතු කොටසක් අඩුවේ..මෙලෙස අපේ හෙල වෙදකම අභාවයට ගොස් ඇත...එය තිත්ත ඇත්තකි.සුද්ද ගොඩනැගූ දෙය සුපිරිම නැතත් එය යාවත්කාලීන වෙයි.ලෝක පරිමානයෙන් භාවිත වෙයි.
මා බටහිර වෛද්යවරයෙකු උවත් එයට වඩා ස්වභාවික ශාකසාර සහ විවිධ manual හරහා අපේ රටේ භාවිත වූ සියලු වෙදහෙදකම් මිනිසාට කිට්ටු, හානි අඩු ප්රථිඵල වැඩි ඒවා වෙන්නට ඇතියි විශ්වාසයක් හිතේ ඇත..
මේ පෝස්ට් එක ලිවීමට ආසන්න හේතුව Chapa Chapabandara මහතාගේ මුහුනු පොතේ පෝස්ට් එකකි
,,,,,සරලව මෙසේ සිද්ධිය කියන්නම්.චාපා මහතාට කොන්දෙ අමාරුවක් හැදෙනව,ඒ කොන්දෙ අමාරුව ටික ටික දරුනු වෙනව .ඔහුට දැනෙනව කොන්ද ඇදවෙලා පැත්තකට නැමිල වගේ.ඔහු වෛද්යවරුන්ගෙන් ෆෝන් එකෙන් උපදෙස් ගන්නව,සැටිස් නෑ.ඉන්පසු ඔහු ට හිතවත් physiotheraphyist කෙනෙක් යෝජනා කරනව විකලාංග ශල්ය වෛද්යවරයෙක් මුනගැහෙන්න.චාපා හිතනව එතනට ගියාම අනිවාර්යයෙන්ම, වේදනා නාශක නැත්නම් ශල්යකර්මය...ඒදෙකටකැමති නෑ..ඉන්පසු හෙල වෙද ඇදුරෙක් හොයාගෙන යනව.ඔහු චාපගෙ පැනල තිබ්බ කශේරුකාව යතා තත්වයට හරිගස්සනව අතින් හසුරුවමින්..ප්රශ්න කීපයක් තියනව..
1) කොන්දෙ කැක්කුම පිලිබඳ බටහිර, වෛද්යවරයෙකු හෝ වි,වෛද්යවරයෙකු හෝ ආයුර්වේද වෛද්යවරයෙකු හමුවීමටත් ප්රථම ඔහුම රෝග නිශ්චයකට එනව "මේක තමයි ලෙඩේ කොන්දත් ඇදවෙලා තියෙන්නෙ"කතාවෙ කියන විදිහට කශේරුකාවක් පැනල,,,,, එක්කො වේදනා නාශක එක්කො ඔපරේශන්....
2)physiotherapyst පවා කියනව විකලාංග වෛද්ය වරයෙක් හමුවන්න,ඔහු ඒක ප්රතික්ශේප කරනව..සාමාන්යයෙන් රෝගයක් නිශ්චටකිරීමේ කාර්යය බටහිර ක්රමවේදය අස්සෙ වෛද්යවරයාගේ කාර්යභාරයක් සහ ප්රතිකාර ටීම් වර්ක් එකේදි වෛද්යවරයා මෙන්ම වැදගත් අනෙකුත් සියලු අංග..එය දන්න නිසයි physiotheraphyst කිව්වෙ ,විකලාංග වෛද්යවරයෙක් මුනගැසීමට...🤣🤣🙏🙏 ප්රශ්නෙ තියෙන්නෙ ශ්රේශ්ඨ චාපා diagnosis එක දන්නව..වෛද්යවරයෙකු හමුවන්නෙ නෑ..මාරයි
3)මාධ්ය වේදියෙක් වෙන්න ඕන නෑ..සරල ගමේ ගොවිමහතෙක් පවා දන්නව අද කාලෙ XRay එකක් ගන්න එකෙන් යම් හෝ අදහසක් ගත හැකි බව...මම ආසයි චාපගෙ අර කශේරුකාව පැනපු x ray එක දැකගන්න..
4)ඒ වගේම කොන්දෙ අමාරුවක් කියල "ඇවිදගෙන" ගිය ගමන් ඒ මොහොතේ හෝ ඉතා ඉක්මනින් ලංකාවෙ වෛද්යවරු කරපු සැත්කම් මොනවද කියල දැනගන්න කැමතියි.මොකද ඉක්මන් සැත්කම් ලෙස බොහෝවිට කරන්නෙ කොඳු ඇට කශේරුකා බිඳීමට අදාලඒව.ඒවත් බිඳීමේ ස්වභාවය අනුව තීරනේ වෙනව.මොකද චාප යන්නෙ ඇවිදගෙන...
5) මා මේ පිලිබඳ වි ,විකලාංග වෛද්යවරයෙකුගෙන් විමසූ විට ඔහු කිව්වෙ ඇවිදගෙන එන මනුස්සයෙකුට එකපාරට සැත්කමක් කරන්න ඔහුට පිස්සු නැති බවයි. ඔහු ඒ කිව්වෙ ඔහුගෙ සායනික පලපුරුද්දෙන්...
6) කොන්ද දෙපසින් එන කැක්කුම් කොඳු ඇටපෙලේ අවුලක් නිසා විතරක් එනව කියල චාප කියන්නෙ කොහොමද මංද...ඔහුගෙ රෝග ඉතිහාසය අස්සෙ සාක්ශියක් තියනව අනතුරක..හැබැයි ඒක මස් පිඬු ඇදීමක්,ligament injury එකක්..වෙනත් රෝගී තත්ව වන, මුත්රා ගල් සම්බන්ධ ප්රශ්නෙකදි,පිත්තාශෙ ගල් සම්බන්ධ ප්රශ්නෙකදි,අග්න්යාශයෙ ප්රශ්නයකදි එන්න බැරිද🤔🤔🤔🤔
6) රටේ විශාල ප්රමානයක් රෝගීන් විවිධ අනතුරු නිසා spinal cord injury වලින් පෙලෙනව.එනිසා මෙම රෝගීන් සුවපත්කරවීමට රාජ්ය අනුග්රහය ඇතුව evidance based ක්රමවේදයක් ගොඩනැංවීමට මැදිහත් උනත් එයම මහා විප්ලවයක්..මොකද ගොඩාක් රෝගීන් අදාල සැත්කම් කරගැනීමට නොහැකිව waiting list වල ඉන්නව.
7) තව දෙයක්..අනතුරක් නිසා කොදු ඇටපෙලේ යම් ආබාදයක් සැක කරනවනම් x ray හෝ CT,MRI ස්කෑන් එකක් කරල, තහවුරු කරගන්න තුරු අනිවාර්යයෙන් ඇඳක වැතිර හෝ ආධාරකයක්(lumbar corset, ,හෝ thoraco lumbar corset) එකක් පැලදිය යුතුයි.
එසේ නැතිව අතින් කෙලිnකරන්න යෑමෙන් සුෂුම්නාවට හානි වී සදාකාලික ආබාදිතයෙක් විය හැකියි. මේ වගේ දේවල් ප්රසිද්ධකිරීමෙන් අනිත් මිනිස්සු මේවම කරන්න ගිහින් අමාරුවෙ වැටෙන්න ලොකු ඉඩක් තියනව.
මිනිසුන්ට අයිතියක් තිබිය යුතුයි තමුන් කැමති මාධ්යකින් ප්රතිකාර ගැනීම සඳහා..නමුත් එකී ප්රතිකාර මධ්යස්ථාන හෝ පුද්ගලයන්ගේ ප්රමිතිය සහ විශ්වාසනීයත්වය සැපයීමේද,සහතික දීමේදී ඉතා පරිස්සම් විය යුතුය.මට හරිගියා ඔයත් අත් හදා බලන්න කීමයි, මට හරිගියා මේක තමා සුපිරිම එක කියා එක අත්දැකීමකින් පමනක් තීරනය කිරීම පිලිගත නොහැකියි..පැරසිටමෝල් පෙත්තක් පවා ලොවට හඳුන්වා දීමේදී නිසි සමීක්ශන පරීක්ශන රාශියකින් පසුවයි සමාජයට එය හඳුන්වා දෙනුයේ..
මේ රටේ ඉන්න දහස් ගනන් වෛද්යවරු සාක්ශි දරාවි දිනකට කොපමනක් කිරි දරුවන් මැදි වයසෙ දරුවන් තරුනයන් තරුනියන් වියපත් වුවන් විවිධ වර්ගයේ රෝග වලට නිසි ප්රතිකාර නොගෙන වටේ යමින් ඔඩු දුවා පැමින විඳවමුන් ඇතිද? රටේ විකලාංග ක්ලිනික්වලට දවසකට සියගානක් වැරදිප්රතිකර්ම කල රෝගීන් පැමිනෙමින් ඇතිද?
එපමනක් නොවේ වෛද්යවරු ඇතුලු අප අතින්ද මේ ක්රමවේදයන් ඇතුලේ වැරදීම් නැතුවා නොවේ..ඒව කතාකරන්නත් කැමතී..හැබැයි තොරතුරු රැස්කරගෙන...
අපේ රටේ සෞඛ්ය සේවයේ සෞඛ්ය අධ්යාපනයේ ලොකු ගැටලු තියනව.සියලු කාර්යයමන්ඩල වල ප්රශ්න තියනව...හැබැයි මේ තියන සිස්ටම් එක අස්සෙත් අපි මිනිස් ජීවිත බේරගන්නව.සෞක්ය අධ්යාපනයේ අඩුපාඩු නිසා තවමත් සර්පයින් කෑවම ,ෆිට් හැදුනම ගොඩ වෙදකම් වලින් බේරෙන්න බලනව,ectopic pregnancy වලට මතුරල දෙනව..නැත්නම් පනුබෙහෙත් දීල බලන,නැත්නංකතා නොකරන ලමයි ගෙ කොන්ඩෙ නොකප ඉන්නව ,,,බලද්දි දරුවට වෙන ලෙඩක්,. හදවතේ රුධිරවාහිනී බ්ලොක් වීම් වලට අදාල බෙහෙත්,,අවසානයෙ මරණය.. ප්රතිකර්ම නොගෙන ඒ වෙනුවෙන් විශ්වකර්ම..
මාධ්යවේදියෙකුගෙ කාර්යභාරය මෙවැනි රටක කිසිදු හැදෑරීමකින් තොරව තමුන්ගේ රෝග ලක්ෂන යටපත් උනා කියල එම අත්දැකීම අත්දැකීමට එහාගිය මහා විශ්වකර්මයක් සේ දැක්වීම තුලින් ජනතාව නොමග යැවීමක්ද?.නැතිනම් එය සියලු අංශ එක්ක සාකච්චා කර සමාජයට වැඩදායී ලෙස සමාජගත කිරීමද?...අඩුතරමෙ මේ අත්දැකීම බුකියෙ ලියල තහවරු කරන්න පෙර වෙනත් බටහිර සහ ආයුර්වේද වෛද්යවරයන්ගෙන් කරුනු එකතු කලානම් සාධාරනයි..
මෙය කිසිසේත්ම පාරම්පරික හෙල වෙදකම හෝ වෙනත් කුමනහෝ ක්රමවේද හෑල්ලුවට ලක්කිරීමක් නොවේ.ඒවා සංරක්ශනය වී යාවත්කාලීන වී ජන ජීවිත සුවපත්කරවීමට යොදාගන්නා වැඩපිලුවෙලක් ජාතික සහ ජාත්යන්තර මට්ටමින් ගොඩනැංවිය යුතුය..එවැනි ක්රමවේද නැති නිසයි චාපටත් වෛද්යවිද්යාවට මගපෙන්වන්න සිදුවෙලා තියෙන්නෙ....
...මෙවැනි කාරනා තුලින් මොවුන් මාධ්යවේදීන් ලෙස ලොවට දෙන අනෙකුත් පනිවුඩ ගැනද දෙවරක් සිතීමටයි මේ ලිපිය ලීවෙ,,,.
ඔහුගේ ලිවීමට ඇති අයිතිය ,අදහස් දැක්වීමට ඇති අයිතිය පිලිගන්න ගමන්,වෛද්ය ක්ශේත්රයේ නියුතු අයෙක් විදිහට මේ ගැන තාර්කික විග්රහයක් කිරීම,ප්රශ්න කිරීමද මාගේ අයිතියක් බව කියනු කැමැත්තෙමි. එනිසා එකී අදහස් දැක්විම ප්රශ්නකිරීමේ අයිතියද මා සතුව ඇති බවද සටහන් කරමි..
ඒලියන් වයිට්ලා රාජ ජීවකයාවී සිටි රටක ,ක්රීඩකයින් අමාරුවේ දැමූ රටක,, පිලිගත් වෛද්යවරු පහලොස්දාහක් විසිදාහක් ඉන්න රටේ හොර වෛද්යවරු හතලිස්පන්දාහක් ඉන්නවා යැයි කියද්දි චාපල විතරක්ම නොවේ වැරදි🤔🤔🤔🤔🤔
Thushara jayasooriya

තුෂාර ජයසූරියට ලියමි!

තුෂාර ජයසූරිය නැමති මේ ලියන්නා වෛද්‍යවරයෙක් දැයි මා නොදනිමි. දන්නා එකම දෙය නම්, ඔහු අන්ත මෝඩයෙක් සහ නූගතෙක් ලෙස ජවිපෙ ද විනාශ කරමින් එහි ඉහඳ පණුවෙකු සේ රැදී, ජවිපෙ විවේචනයට ලක්වන එක වචනයක් මා මුවින් පිටවන ඕනෑම මොහොතක පළා පොළඟෙකූ සේ මා සපා කන්නට වියරුවෙන් මෙන් දඟලන බව පමණය. මුළින් ඔහු පුද්ගලික පණිවිඩ මගින් මා යටපත් කිරීමට උත්සහ ගත් අතර, එය අසාර්ථක වූ පසු සමාජ මාධ්‍ය හරහා මගේ දේශපාලන මැදිහත්වීම් ඉතා අවිචාරවත් ලෙස සහ ඉතා ප්‍රාථමික ලෙස හෙළා දකිමින් යම් යම් විකාර රූපී පෝස්ට්ස් දමමින් සිටී. ඒ සඳහා තමාගේ වර්ගයේම පිස්සු බලු රංචුවක් ද මෙහෙය වන මේ කුහක පුද්ගලයා, කසිප්පු ගහන මෝඩ එජාප අනුගාමිකයෙක්වත් නොකරන දේ කරමින් සිටී!
ඒ අනුව, ඔහු මෙවර තමාගෙ වෛද්‍ය සුදුසු කම් ද පෙන්වා දෙමින් ඉදිරිපත් කරන, මා සම්බන්ධ අත්දැකීමක් පිළිබද ඔහුගේ මේ ගොන් විස්තරය කියවා ඊට සිනා සීම හැර කරන්නට යමක් මට මේ මොහොතේ නැත.
මා මුහුණ දුන් අනතුර සහ ඊට මැදිහත් වූ සුදුසු කම් ලත් පාරම්පරික වෛද්‍යවරයා මෙන් ම එකී ආශ්චර්‍යමත් හෙළ වෙදකම මෙසේ පිස්සු බල්ලෙකු සේ ගැරසීම ට ලක් කිරීම ගැන මා මවිත නොවන්නේ, ඒ ඔහුගේ ස්වාභාවය නිසාවෙනි.
එසේම, අනතුරු, ඒවායේ ස්වාභාවයන් මෙන් ම රෝග විනිශ්චයන් පිළිබඳ ඉතා නිරවුල් මූලික දැනුමක් සහ විද්‍යාත්මක අදහසක් මා තුළ තිබෙන බව සඳහන් කළ යුතු අතර තුෂාර උඩින් පල්ළෙන් අත පත ගා පේන කියන ඒ සියල්ල සිදු වූයේ ඉතාමත්ම විද්‍යාත්මක ආකාරයකට බව ද මෙහි ලා සඳහන් කළ යුතුය. අවසන් වශයෙන් කීමට ඇත්තේ බටහිර වෛද්යවරු ගණනාවක් ද රාවණා අසපුවේ උසස් ප්‍රථිකාර ලබා නිට්ටාවට සුව වී පිටව ගොස් ඇති බවය. නොදන්නා කම නොදන්න මෝඩ උද්දච්ච තුෂාර වැන්නෙක් සමඟ නොව මේ පිළිබඳ සැබෑ උනන්දුවක් ඇති වෛද්‍යවරු සමඟ තව දුරටත් මේ සංවාදය ඉදිරියට ගෙන යෑමට, මා සූදානම්!
තවත් කෙනෙකුට මං මෙහෙමත් ලිව්වා!
තුෂාර ඔය කියන විදිහට වෛද්යවරයෙක් නං, ජවිපෙ එක්ක රට ගොඩ නගන්න ජිවිතයම වෙන් කරලා නං, ඔහු කළ යුතුව තිබුණේ, මම කරුණු සහිතව සමාජ ගත කළ, හෙළ වෙදකම පිළිබඳ ඉතා වැදගත් සාක්ෂිය හඹා යමින්, මා සහ අදාළ වෙද අසපුව ද සම්බන්ධ කරගෙන ජවිපෙ අනුග්රහයෙන්, විධිමත් පර්යේෂණයක් ආරම්භ කොට, මා හෙළිදරව් කළ "ජාතික තොරතුර" ඇත්තක් නං, ඒ නිමිත්ත තම දෑත් මතට ගෙන අදළ ජාතික මෙහෙවර ඉදිරියට ගෙන යෑමයි! ඒ වෙනුවට මේ තුෂාර කරන "මෝඩ වැඩේ" මොකද්ද? ඔහුගෙ විද්යාව කුමක් ද? ඔබ ට මං මෙහෙම කියන්නං, ඔහොම වෛද්යවරු සහ දේශපාලන අනුගාමිකයන් පොල් පිති වලින් කපා ගන්න පුළුවන්!
CHAPA
Dec 25, 2018

No comments:

Post a Comment